Bulkowo, dnia 29.01.2025 r.
Gmina Bulkowo ul. Szkolna 1, 09-454 Bulkowo w ramach procedury szacowania wartości zamówienia, zaprasza do złożenia propozycji ceny za opracowanie Strategii Rozwoju Gminy Bulkowo 2030+ oraz Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Bulkowo 2030+.
I. W ramach opracowania Strategii Rozwoju Gminy Bulkowo 2030+ (dalej zwana: „Strategią”) obowiązkiem Wykonawcy będzie w szczególności:
1) przygotowane diagnozy sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej, z uwzględnieniem obszarów funkcjonalnych (zgodnie z art. 10a ust.1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 324 ze zm.) wyciągnięcie wniosków dla Strategii;
2) przygotowanie projektu uchwały Rady Gminy Bulkowo określającej szczegółowy tryb i harmonogram opracowania projektu Strategii Rozwoju Gminy Bulkowo 2030+, w tym tryb konsultacji;
3) opracowanie projektu Strategii Rozwoju Gminy Bulkowo 2030+;
4) przeprowadzenie konsultacji projektu Strategii w szczególności z sąsiednimi gminami i ich związkami, lokalnymi partnerami społecznymi i gospodarczymi, mieszkańcami gminy oraz właściwym dyrektorem regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie;
5) sporządzenie raportu podsumowującego przebieg konsultacji społecznych, zawierającego w szczególności wykaz zgłoszonych uwag wraz z propozycją ich rozpatrzenia i uzasadnieniem oraz protokoły z czynności przeprowadzonych w ramach konsultacji;
6) ewaluacja trafności, przewidywanej skuteczności i efektywności realizacji Strategii;
7) przedłożenie projektu Strategii Zarządowi Województwa Mazowieckiego w celu wydania opinii dotyczącej sposobu uwzględniania ustaleń i rekomendacji w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w województwie określonych w strategii rozwoju województwa;
8) przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu Strategii;
9) przygotowanie uchwały w sprawie przyjęcia Strategii przez Radę Gminy Bulkowo.
II. Przedmiot zamówienia obejmuje również:
a) udział, w zależności od potrzeb, w roboczych spotkaniach wewnątrz urzędowych dotyczących sporządzenia projektu Strategii, w spotkaniach dotyczących uzgodnień i opiniowania projektu Strategii, spotkaniach w ramach konsultacji,
b) prezentacja projektu Strategii w czasie konsultacji z mieszkańcami Gminy Bulkowo,
c) uczestniczenie w posiedzeniach komisji i w sesji Rady Gminy Bulkowo, na której podejmowana będzie uchwała dotycząca projektu Strategii oraz we wszystkich innych naradach (spotkaniach), niezbędnych do prawidłowego wykonania zamówienia,
d) skompletowanie stosownej dokumentacji formalno-prawnej do projektu Strategii, którą Zamawiający przedłoży Zarządowi Województwa Mazowieckiego w celu wydania opinii dotyczącej sposobu uwzględniania ustaleń i rekomendacji w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w województwie określonych w strategii rozwoju województwa,
e) wprowadzenie do Strategii zmian wynikających z opinii Zarządu Województwa
Mazowieckiego,
f) uzyskanie pozytywnej opinii Zarządu Województwa Mazowieckiego dotyczącej sposobu uwzględniania ustaleń i rekomendacji w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w województwie określonych w strategii rozwoju województwa.
III. Strategia Rozwoju Gminy Bulkowo 2030+ musi w szczególności zawierać elementy,
o których mowa w art. 10e ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.). Są nimi:
1) cele strategiczne rozwoju w wymiarze społecznym, gospodarczym, przestrzennym i klimatyczno-środowiskowym;
2) kierunki działań podejmowanych dla osiągnięcia celów strategicznych;
3) oczekiwane rezultaty planowanych działań, w tym w wymiarze przestrzennym, oraz wskaźniki ich osiągnięcia;
4) model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy, rozumiany jako docelowy układ elementów składowych przestrzeni, w tym:
a) strukturę sieci osadniczej wraz z rolą i hierarchią jednostek osadniczych,
b) system powiązań przyrodniczych,
c) główne korytarze i elementy sieci transportowych, w tym pieszych i rowerowych,
d) główne elementy infrastruktury technicznej i społecznej;
5) ustalenia i rekomendacje w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w gminie dotyczące:
a) zasad ochrony środowiska i jego zasobów, w tym ochrony powietrza, przyrody i krajobrazu,
b) zasad ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej,
c) kierunków zmian w strukturze zagospodarowania terenów, w tym określenia szczególnych mieszkaniowej, potrzeb w zakresie nowej zabudowy
d) zasad lokalizacji obiektów handlu wielkopowierzchniowego w rozumieniu ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1130),
e) zasad lokalizacji kluczowych inwestycji celu publicznego,
f) kierunków rozwoju systemów komunikacji, infrastruktury technicznej i społecznej,
g) zasad lokalizacji urządzeń wytwarzających energię o mocy zainstalowanej przekraczającej 500 kW,
h) zasad lokalizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
i) zasad kształtowania rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej,
j) zasad kształtowania zagospodarowania przestrzennego na obszarach zdegradowanych i obszarach rewitalizacji oraz obszarach wymagających przekształceń, rehabilitacji, rekultywacji lub remediacji;
6) obszary strategicznej interwencji określone w strategii rozwoju województwa, o której mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566), wraz z zakresem planowanych działań;
7) obszary strategicznej interwencji kluczowe dla gminy, jeżeli takie zidentyfikowano, wraz z zakresem planowanych działań;
8) system realizacji strategii, w tym wytyczne do sporządzania dokumentów wykonawczych;
9) ramy finansowe i źródła finansowania.
Strategię należy sporządzić się w formie tekstowej oraz graficznej zawierającej zobrazowanie treści, o których mowa w szczególności pkt 4–7 powyżej.
IV. W ramach opracowania Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Bulkowo 2030+ (dalej zwany: „GPR”) obowiązkiem Wykonawcy będzie w szczególności:
1. Przygotowanie projektu uchwały w sprawie zasad wyznaczania składu oraz zasad działania Komitetu Rewitalizacji zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 278), dalej zwana: „ustawa o rewitalizacji”.
2. Przygotowanie diagnozy, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy o rewitalizacji, w celu wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji.
3. Przygotowanie projektu uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji (art. 8 ustawy o rewitalizacji) wraz z załącznikiem tj. mapą w skali co najmniej 1:5000, sporządzoną z wykorzystaniem treści mapy zasadniczej, a w przypadku jej braku – z wykorzystaniem treści mapy ewidencyjnej, w rozumieniu ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, na której wyznacza się obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji (art. 11 ust. 4 ustawy o rewitalizacji).
4. Przeprowadzenie konsultacji społecznych projektu uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji, o której mowa w art. 8 ustawy o rewitalizacji oraz wprowadzenie do niego zmian wynikających z przeprowadzonych konsultacji.
5. Przygotowanie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Bulkowo 2030+, a następnie informacji o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzenia gminnego programu rewitalizacji w sposób określony w art. 6 ust. 2 ustawy o rewitalizacji.
6. Opracowanie projektu Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Bulkowo 2030+ zawierającego w szczególności informacje, o których mowa w art. 15 ust.1 i ust.2 ustawy o rewitalizacji, tj.:
1) szczegółową diagnozę obszaru rewitalizacji, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o rewitalizacji obejmującą analizę negatywnych zjawisk, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o rewitalizacji, oraz lokalnych potencjałów występujących na terenie tego obszaru;
2) opis sposobu realizacji przez gminny program rewitalizacji dokumentów strategicznych gminy, w tym strategii rozwoju gminy lub strategii rozwoju ponadlokalnego, oraz strategii rozwiązywania problemów społecznych;
3) opis wizji stanu obszaru po przeprowadzeniu rewitalizacji;
4) cele rewitalizacji oraz odpowiadające im kierunki działań służących eliminacji lub ograniczeniu negatywnych zjawisk, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o rewitalizacji;
5) opis przedsięwzięć rewitalizacyjnych, w szczególności o charakterze społecznym oraz gospodarczym, środowiskowym, przestrzenno-funkcjonalnym lub technicznym, w tym:
a) listę planowanych podstawowych przedsięwzięć rewitalizacyjnych, wraz z ich opisami zawierającymi w odniesieniu do każdego przedsięwzięcia: nazwę i wskazanie podmiotów je realizujących, zakres realizowanych zadań, lokalizację, szacowaną wartość, prognozowane rezultaty wraz ze sposobem ich oceny w odniesieniu do celów rewitalizacji, opis działań zapewniających dostępność osobom ze szczególnymi potrzebami, o których mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, o ile dane te są możliwe do wskazania,
b) charakterystykę pozostałych dopuszczalnych przedsięwzięć rewitalizacyjnych, realizujących kierunki działań, o których mowa w pkt 4;
6) mechanizmy integrowania działań, o których mowa w pkt 4, oraz przedsięwzięć rewitalizacyjnych;
7) szacunkowe ramy finansowe gminnego programu rewitalizacji wraz z szacunkowym wskazaniem środków finansowych ze źródeł publicznych i prywatnych;
8) opis struktury zarządzania realizacją gminnego programu rewitalizacji, wskazanie kosztów tego zarządzania wraz z ramowym harmonogramem realizacji programu;
9) opis sposobu zapewnienia udziału interesariuszy w procesie rewitalizacji, w tym w ramach Komitetu Rewitalizacji;
10) system monitorowania i oceny gminnego programu rewitalizacji;
11) określenie niezbędnych zmian w uchwałach, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 725);
12) określenie niezbędnych zmian w uchwale, o której mowa w art. 7 ust. 3 ustawy o rewitalizacji;
13) wskazanie, czy na obszarze rewitalizacji ma zostać ustanowiona Specjalna Strefa Rewitalizacji, o której mowa w art. 25 ustawy o rewitalizacji, wraz ze wskazaniem okresu jej obowiązywania;
14) wskazanie sposobu realizacji gminnego programu rewitalizacji w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego, w tym:
a) wskazanie zakresu niezbędnych zmian w planie ogólnym gminy,
b) wskazanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego koniecznych do uchwalenia albo zmiany,
c) w przypadku wskazania konieczności uchwalenia miejscowego planu rewitalizacji, o którym mowa w art. 37f ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – wskazanie granic obszarów, dla których plan ten będzie procedowany łącznie z procedurą scaleń i podziałów nieruchomości, a także wytyczne w zakresie ustaleń tego planu;
15) załącznik graficzny przedstawiający podstawowe kierunki zmian funkcjonalno--przestrzennych obszaru rewitalizacji sporządzony na mapie w skali co najmniej 1:5000 opracowanej z wykorzystaniem treści mapy zasadniczej, a w przypadku jej braku – z wykorzystaniem treści mapy ewidencyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne.
7. W ramach opisu, o którym mowa w pkt 5 podpunkcie 5), w gminnym programie rewitalizacji zamieszcza się przedsięwzięcia rewitalizacyjne służące realizacji celu publicznego określonego w art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344, z późn. zm.3)) lub przedsięwzięcia prywatne.
8. Przeprowadzenie konsultacji społecznych projektu GPR, w sposób opisany w art. 6 ustawy o rewitalizacji.
9. Wystąpienie o zaopiniowanie projektu GPR:
1) w każdym przypadku przez:
a) zarząd właściwego powiatu – w zakresie zgodności ze strategią rozwoju powiatu,
b) zarząd właściwego województwa – w zakresie zgodności z planem zagospodarowania przestrzennego województwa i strategią rozwoju województwa,
c) właściwego wojewodę – w zakresie zgodności z zadaniami rządowymi służącymi realizacji celu publicznego określonego w art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
d) właściwe organy wojskowe, ochrony granic oraz bezpieczeństwa państwa – w zakresie wymagań bezpieczeństwa i obronności,
e) właściwego komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej – w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
f) właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego,
g) właściwą gminną komisję urbanistyczno-architektoniczną,
h) operatorów sieci uzbrojenia terenu, w tym zarządców dróg oraz linii i terenów kolejowych,
i) Komitet Rewitalizacji, jeżeli został powołany,
j) Krajowy Zasób Nieruchomości, o którym mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2023 r. poz. 1054, 1688 i 1693) – w zakresie sposobu zagospodarowania oraz przedsięwzięć związanych z nieruchomościami wchodzącymi w skład Zasobu Nieruchomości,
2) w przypadku gdy jest to uzasadnione specyfiką obszaru rewitalizacji przez:
a) właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska – w zakresie form ochrony przyrody,
b) właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków – w zakresie form ochrony zabytków,
c) właściwego dyrektora urzędu morskiego – w zakresie zagospodarowania pasa technicznego, pasa ochronnego oraz morskich portów i przystani,
d) właściwy organ nadzoru górniczego – w zakresie zagospodarowania terenów górniczych,
e) właściwy organ administracji geologicznej – w zakresie zagospodarowania terenów osuwisk,
f) właściwego dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – w zakresie zagospodarowania obszarów szczególnego zagrożenia powodzią,
g) ministra właściwego do spraw zdrowia – w zakresie zagospodarowania obszarów ochrony uzdrowiskowej,
h) Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe – w zakresie nieruchomości Skarbu Państwa będących w trwałym zarządzie tego Gospodarstwa.
10. Wprowadzenie zmian wynikających z przeprowadzonych konsultacji społecznych i uzyskanych opinii.
11. Przygotowanie raportu podsumowującego przebieg konsultacji społecznych zawierającego w szczególności wykaz zgłoszonych uwag wraz z propozycją ich rozparzenia i uzasadnieniem oraz protokoły z przeprowadzonych w ramach konsultacji czynności.
12. Przedstawienie radzie gminy do uchwalenia projekt gminnego programu rewitalizacji wraz z raportem, o którym mowa w pkt 11.
13. Uzyskanie wpisu Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Bulkowo 2030+ do Wykazu programów rewitalizacji województwa mazowieckiego.
14. Przedmiot zamówienia obejmuje również:
a) udział, w zależności od potrzeb, w roboczych spotkaniach wewnątrz urzędowych dotyczących sporządzenia projektu uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji, projektu GPR, w spotkaniach dotyczących uzgodnień i opiniowania projektu uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji, projektu GPR, spotkaniach w ramach konsultacji,
b) prezentacja projektu uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji, projektu GPR w czasie konsultacji z mieszkańcami Gminy Bulkowo,
c) uczestniczenie w posiedzeniach komisji i w sesji Rady Gminy Bulkowo, na której podejmowana będzie uchwała w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji, uchwała dotycząca projektu GPR oraz we wszystkich innych naradach (spotkaniach), niezbędnych do prawidłowego wykonania zamówienia.
V. Zamawiający wymaga aby Wykonawca składający propozycję ceny wykazał, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania propozycji ceny, a jeśli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie sporządził co najmniej 2 strategie rozwoju gminy oraz co najmniej 2 gminne programy rewitalizacji. Dowodami, że usługi zostały wykonane należycie mogą być: referencje, bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot na rzecz, którego usługi były wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów - oświadczenie wykonawcy. Dowody należytego wykonania zamówień należy przesłać wraz z propozycją ceny.
VI. Zamawiający zastrzega sobie prawo do wyboru form konsultacji społecznych. Preferowane przez Gminę Bulkowo formy konsultacji społecznych to:
1) zbieranie uwag w postaci papierowej lub elektronicznej, w tym za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej lub formularzy zamieszczonych na stronie podmiotowej gminy w Biuletynie Informacji Publicznej,
2) warsztaty,
3) ankiety.
Termin opracowania Strategii wraz z podjęciem przez Radę Gminy Bulkowo uchwały o przyjęciu Strategii Rozwoju Gminy Bulkowo 2030+ oraz Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Bulkowo 2030+ ustala się do 31.12.2025r.
Zamawiający informuje, że przedmiotowe ogłoszenie nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. 2020 poz. 1740), ani nie jest ogłoszeniem o zamówieniu w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1320). Ma ono na celu wyłącznie oszacowanie wartości zamówienia w związku z planowanym zamówieniem publicznym.
Propozycje ceny należy składać drogą elektroniczną do 07 lutego 2025 r. na adres: r.frankiewicz@bulkowo.pl z tematem wiadomości „Szacowanie wartości zamówienia –Strategia Rozwoju Gminy Bulkowo 2030+ oraz GPR”.
Propozycję ceny należy podać w złotych polskich liczbowo i słownie z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. W propozycji ceny należy wyodrębnić koszt opracowania Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Bulkowo 2030+.