Protokół nr 10/24
ze wspólnego posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa, Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego oraz ds. Samorządu, Komisji Kultury, Oświaty i Spraw Socjalnych, Komisji ds. Budżetu z udziałem Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady Gminy w dniu 02.12.2024r.
Rozpoczęcie posiedzenia – godz. 10.00, sala posiedzeń UG w Bulkowie.
Przewodniczący posiedzenia - p. Jarosław Matuszewski, Przewodniczący Rady Gminy Bulkowo.
W posiedzeniu uczestniczyli Radni wg załączonej listy obecności (12 osób).
W posiedzeniu uczestniczyli także:
- Wójt Gminy p. Gabriel Graczyk
- Sekretarz Gminy p. Aniela Kopaczewska
- Skarbnik Gminy p. Mariola Rzymkowska
- Inspektor ds. drogowych p. Piotr Kaźmierowski
Porządek posiedzenia
1. Opiniowanie projektów uchwał pod obrady Rady Gminy.
2. Sprawy różne.
Punkt 1.
Radni opiniowali projekty uchwał w sprawach:
a) obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej do obliczenia podatku rolnego na 2025r.
b) obniżenia średniej ceny sprzedaży drewna, obliczanej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2024r. przyjmowanej jako podstawa do obliczenia podatku leśnego na terenie gminy Bulkowo
c) określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie gminy Bulkowo na 2025r.
d) wprowadzenia zwolnień w podatku od nieruchomości
e) określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na 2025r.
f) zmiany Uchwały Nr 59/IX/24 Rady Gminy Bulkowo z dnia 27 listopada 2024r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem jest Gmina Bulkowo oraz warunków i zasad korzystania z nich
Omawiając projekt uchwały w punkcie a. Skarbnik Gminy poinformowała, że roczny przypis z podatku rolnego do budżetu gminy powinien wynieść ok. 1.6 mln. zł. Zaległości od osób fizycznych wynoszą ponad 110 tys. zł, od osób prawnych prawie ich nie ma.
Radni po krótkiej dyskusji jednogłośnie (12 za) opowiadają się za obniżeniem średniej ceny skupu żyta ustalonej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z kwoty 86.34 zł za 1 dt do kwoty 72 zł za 1 dt, czyli na poziomie 2024r. Projekt uchwały w załączeniu do niniejszego protokołu.
Radni jednogłośnie (12 za) proponują, jak corocznie, przyjęcie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2024r w kwocie 277.35 zł za 1m³.
Omawiając projekt uchwały w punkcie c. Skarbnik Gminy poinformowała, że roczny przypis z tytułu podatku od nieruchomości powinien wynieść ponad 672 tys. zł, kwota zaległości w podatku od nieruchomości od osób fizycznych wynosi ponad 189 tys. zł, od osób prawnych zaległości prawie nie występują.
Wójt Gminy przypomniał że na 2025r. ponad 600 tys. zł z budżetu gminy zostało przeznaczone na fundusz sołecki. Dodał, że mamy szereg inwestycji do realizacji, planujemy kolejne, dochodzą zadania realizowane w ramach Mazowieckiego Instrumentu Aktywizacji Sołectw, a przecież potrzebujemy środków na wkład własny. To będzie ciężki rok, tym bardziej, że Rząd RP zapowiada nowe zasady finansowania samorządów i tu jest duża niewiadoma.
Podczas dyskusji zwrócono uwagę na fakt, że w zdecydowanej większości okolicznych gmin, mieszkańcy płacą podatek od budynków mieszkalnych.
Radni jednogłośnie (12 za) opowiadają się za 5% zwyżką stawek podatku od nieruchomości na 2025r. w porównaniu z r. bieżącym i za utrzymaniem zwolnienia z podatku od budynków mieszkalnych. (projekt uchwały w załączeniu do niniejszego protokołu).
Radni jednogłośnie (12 za) opowiadają się za utrzymaniem zwolnień w podatku od nieruchomości jak w 2024r. (punkt d).
Omawiając projekt uchwały w punkcie e. Skarbnik Gminy poinformowała, że zaległości w podatku od środków transportowych od osób fizycznych wynoszą ponad 6,7 tys. zł, od osób prawnych zaległości nie ma. Roczny przypis z tego podatku to kwota ponad 194 tys. zł.
Radni jednogłośnie (12 za) opowiadają się za zwyżką podatku od środków transportu na 2025r. o 5% w porównaniu z r. bieżącym, za wyjątkiem punktów w załącznikach do uchwały: nr 2 (pojazdy nie mniej niż 31 tonowe dwuosiowe) i nr 3 (pojazdy trzyosiowe i więcej), gdzie proponuje się pozostawienie stawek podatku na tegorocznym poziomie.
Projekt uchwały w punkcie f. omówił Inspektor ds. drogowych.
Radni jednogłośnie (12 za) opowiadają się za przyjęciem proponowanych zmian. Projekt uchwały w załączeniu do niniejszego protokołu.
Punkt 2.
Wójt Gminy poinformował, że w najbliższych dniach gmina odbierze 9 – osobowy bus zeroemisyjny. Zakup busa został zrealizowany w ramach zadania „Zakup zeroemisyjnego taboru dla gmin członkowskich Związku Gmin Regionu Płockiego” dofinansowanego z Rządowego Funduszu Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych edycja 8. Całkowita wartość inwestycji to kwota ponad 405 tys. zł, przy wkładzie gminy niewiele ponad 40 tys. zł.
Radna p. A. Grabarczyk zapytała o przystanki przy drogach powiatowych.
Inspektor ds. drogowych odpowiedział, że starostwo jest w trakcie opracowywania projektu organizacji ruchu. Potem zostanie podjęta uchwała przez Radę Powiatu. Poinformował, że wszystkie planowane przystanki przy drogach powiatowych w naszej gminie zostały zaakceptowane.
Radny A. Cytacki zapytał o modernizację drogi w Nowym Podlecku, bo na drodze konieczne są poprawki.
Inspektor ds. drogowych odpowiedział, że wykonawca zapewnił o realizacji wszystkich zgłoszonych poprawek, a pracownicy tego dopilnują.
Posiedzenie zakończono ok. godz. 12.00
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący posiedzenia: Jarosław Matuszewski
Protokołował: D. Kowalewski